onsdag 27 mars 2013

Det lilla Xtra



Idag ska jag slå en slant för den goda dressingen till salladen. Tyvärr är man inte så dressingbenägen i min familj. Salladen ska dessutom tvingas i vissa, åtminstone trugas och en hör till den gamla stammen som inte befattar sig med kaninmat.

Igår kände jag för det lilla extra och passade på att tömma min flaska sherryvinäger inköpt på Stockmanns delikatessavdelning. Jag har inte kollat runt här i bygden det senaste året så kanske den kan hittas på närmare håll också. Tyvärr var mina ingredienser lite på upphällning så det fick bli en mer improviserad variant. Det var oljan som sinade så dressing blev lite för stark, men bättre nästa gång.

Jag har halverat receptet och då ryms det precis i min dressingflaska.

Bobis Hesperiadressing

1/3 dl sherryvinäger
75 g mild senap
1-2 pressade vitlöksklyftor
4 msk socker
1/4 tsk vitpeppar
1/4 tsk svartpeppar
1/4 tsk salt
1/2 dl kallt vatten
2 1/2 dl olja

Blanda allt utom oljan som till sist vispas ner i en stråle. Använd gärna elvisp.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar