onsdag 15 januari 2014

Storebror ser dig

Jag läste George Orwells bok 1984 nån gång på sjuttiotalet tror jag och var mäkta imponerad över hans framtidsvision. Nu är det länge sen 1984, men Orwell hade nog rätt i att storebror ser oss.


Vi är nog under uppsyn mer än vi anar. Speciellt sen vi kom in i data- och mobiltelefonvärlden hoppar information om oss hur långt och högt som helst. Jag hörde på radion i morse om att de moln, som vi kan spara ett och annat i, medför att NSA kan spionera på oss.

 Jag tror bestämt att jag är utsatt för hemligt spionage! Vem skulle annars vilja läsa Kronjuvelens blogg i USA? Ibland har jag 30-50 läsare over there och vem i all friden skulle intressera sig för en medelålders fru i Österbotten som bloggar om disktrasor och limpor?

Nå, jag vet att Mr Google har en tumme med i spelet och automatiskt flippar över till robotdatorer eller vad det nu kan vara. Men visst är det roligt att låta fantasin leka lite och fundera över om nån är intresserad av mina kronjuveler eller tror att jag ruvar på statshemligheter om Kalle Gustav ...

... eller så kan jag drömma om att nån kreativ språklärare har hittat min blogg och använder den i sin svenskaundervisning för att mitt språk är så levande och bildande för studerande (eller kanske de söker fel)!

Vilken fantasi är mer horribel och högtflygande? Åtminstone är det gratis att fantisera och mer roande än nyttigt, men jag gör som jag vill i alla fall.

Jag kan bara meddela åt er spioner att ni inte behöver följa mig via GPS idag. Jag säger det rent ut att jag åker på möte till Vasa om två timmar. Ta en kaffepaus eller långlunch. Kulturrevision har låg status i spionvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar