måndag 27 januari 2014

Nya stigar

Ibland blir man lite uttråkad av att promenera längs samma gamla vägar och vill söka nya stigar. Igår blåste det dessutom kraftigt så vi valde att söka oss till skogens lugn, men nästan mitt i stan.

Hamnskogen i Jakobstad fick nöjet att ha oss på besök. Lite jobbigt var det förstås för mig då jag skulle vända huvudet nästan varvet runt för att hinna titta på alla träd som maken pekade ut. Jo, visst älskar jag också träd, men kanske i min egen takt. I Hamnskogen finns mest tallar, men det är stora såna och ofta har de delat på sig av olika skäl och tävlat om att växa högst.

Banan är inte så värst lång så vi plussade på med en promenad i omgivningen och avslutade vid den gamla kyrkogården. Jag trivs också på kyrkogårdar och kan känna historiens vingslag då man läser namn som betytt mycket för stadens historiska utveckling. Det är intressant med namn som man själv bygger upp en historia kring och kanske låter tanken irra vidare till andra mänskor och händelser.

En rofylld och fin söndagspromenad!

större fågelholk

med hjärtat i skogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar