fredag 31 januari 2014

I forskartagen

Nej, det är bara i små, små cirklar min förmiddagsforskning rör sig. Jag läste nämligen en dikt i dagens lokaltidning som fångade min uppmärksamhet. Den var enkel och rak och författarnamnet var också vardagligt, Siv Andersson. 


Alltså beslöt jag mig för att seriöst forska på nätet. Min första googling satte mig på rätt spår, men jag var inte riktigt säker på att jag hittat rätt person.

Nästa steg var att söka på diktens titel. Det blev för svårt för det är många som samlar guldkorn.

Steg tre innebar att jag citerade de första orden i dikten och simsalabim där hade jag det. Nån hade skrivit in dikten i sitt blogginlägg och efterlyste författaren och svaret fanns bland kommentarerna. Jag hade faktiskt lyckats bonga rätt i första sökningen.

Siv Andersson skriver och säljer diktkort för alla möjliga situationer. Hon skriver att hon kanske är en av Sveriges mest lästa poeter - och en av de minst kända för hennes diktkort har tryckts i närmare tre miljoner exemplar.

Det visade sig också att ÖT publicerat bara halva dikten så ni ska få läsa fortsättningen. Sen kan ni själva googla på författaren och diktkorten om det intresserar. Jag måste erkänna att jag inte är så svag för rimmad text, men tankarna är fina.

Samla guldkorn

Försök att ta tillvara allt gott som livet ger.
Se det stora i det lilla så kan guldkornen bli fler.
Ge dig tid att reflektera en stund i lugn och ro.
Låt sanningen bli vetskap men släpp även fram din tro.
Och när du möter mörker och livets tvära kast
- känn då hur livet rör sig och ljuset får kontrast.
Känn att du får styrka av det som gör dig svag
- att där finns nåt att lära av allt som sker var dag.
När dagen är tung och livet känns kallt
är det svårt att se en mening med allt.
Så ensamt det är att bära en sorg.
Men bördan kan lätta med andras försorg.
För tankar kan värma och ord göra gott.
En blick kan berätta att någon förstått ...
Så känn att du har ett stöd här i mig.
För det ska du veta - jag tänker på dig.

                                                                                   Siv Andersson

4 kommentarer:

  1. Gillar så hennes dikter som hittas på vykort! :)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Jo, de verkar vara mycket allmängiltiga. Bläddrade snabbt igenom de olika korten i webshopen. Säljs de månne också i vårt lilla land?

    SvaraRadera
  3. Nå till och med i lokala bokhandeln! Åtminstone för ett par-tre år sen.

    SvaraRadera
  4. Vid" Högnäsas" har de åtminstone haft dem tidigare.

    SvaraRadera