onsdag 22 januari 2014

Snabba ryck

Jag hade en ledig förmiddag och ensam lunch så jag kunde planera enligt eget sinnelag. Tanken var inställd på semlor, men lättjan kom emellan och jag bläddrade fram mitt recept på långpannebröd. Bara röra ihop, jäsa, kleta ut i långpanna, nagga och ruta, jäsa lite till och så in i ugnen. Det passade mitt sinnelag precis.

I min framtidsplanering hägrar surbrödsdeg men jag har liksom inte forskat i det ännu. Jag tar gärna emot tips.


Mitt favoritredskap tillverkat av min farbror

Min version av långpannebröd

5 dl vatten (värms till rätt temperatur enligt jästval)
ca ½ dl olja (skvättar efter behag)
50 g jäst eller 1 pkt torrjäst
en teskedsudd socker (ska egentligen vara ½ dl sirap, men eftersom jag undviker sött begränsar jag mig till det som jästen äter upp)
1 msk salt
2 dl havrekli (idag blev det 1 dl + 1 dl rågkross)
4 dl rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl (jag valde att sätta 4½ dl vetemjöl + 2½ dl speltmjöl)

Blanda ihop och låt jäsa 30 min. Platta ut i långpanna, nagga och skär i rutor. Jäs lite till. Grädda i 225 grader 20-30 minuter.

Receptet kan tillämpas med den reservationen att jag ännu inte avsmakat brödet för det befinner sig i skrivande stund i ugnen, men jag lovar att uppdatera ifall jag märker något skumt.
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar