torsdag 9 januari 2014

Ordkunskap

Språklärare som jag är i grunden har jag alltid fascinerats av ord. Jag har också av erfarenhet lärt mig att det är väldigt svårt att kunna meddela sina tankar så de tolkas på exakt det sätt som man själv avser. Vårt språk och våra ord är som levande varelser och böjer sig, låter sig ändras till innehåll men blir ett viktigt budskap och kan förstås missbrukas.

Jag fick en fiffig ordbok av min fiffiga väninna och håller nu på och läser nån sida åt gången och småfnissar för mig själv. Jag ska testa er lite, men det är inte lätt att välja för de flesta orden är så kluriga och bra.

Vad sägs om meddelande, makalös, knytkalas, kommunal, ilsken, giftbägare? Visst känner ni till betydelsen av dessa helt gångbara svenska ord? Eller ...?



meddelande = två som står på sparken
makalös = singel
knytkalas = boxningsmatch
kommunal = lövträd på offentlig plats
ilsken = plötslig bländning
giftbägare = brudskål

Så alla ni makalösa, kanske det är bäst att förbli singel och bara hålla sig till meddelande och inte utsätta sig för knytkalas som kan bli följden då man druckit giftbägare.

1 kommentar:

  1. Fyndigt ! Kul !Jag tycker också om ord. Speciellt när man kan leka med dem. Tänk vad kluriga just de här orden skulle var i ett korsord ! B

    SvaraRadera