fredag 10 januari 2014

Anticancer

När man är gravid ser man bara barnvagnar. När man har cancer blir man överbelupen med information om just den sjukdomen. Det är väl kanske det att man råkar vara mer observant för att man själv är inne i samma situation.

Hur som helst så fick jag i julhelgen två intressanta böcker i min hand som jag fick låna. Den ena handlar om blodgrupper och innehåller tanken att en viss sorts mat passar en viss blodgrupp. Känns lite hokus-pokus och jag är inte helt övertygad, men i mitt fall (blodgrupp A, som dessutom är cancerbenägen) gäller det att äta mycket grönsaker och frukter och undvika kött- och  mejeriprodukter. Det påståendet köper jag, men sen tar det lite emot då jag borde undvika vissa grönsaker och vissa frukter. Det känns lite jobbigt.

Lite mer entusiastisk blev jag över boken Anticancer. Den framhåller att man kan stöda konventionell sjukdomsbehandling med att äta rätt, motionera mer och idka lite mental träning (meditation, yoga). Det sistnämnda passar inte mig för jag blir stressad om jag måste tänka på min andning, jag liksom KAN INTE andas då.

Summa summarum så har jag gått in för en hälsosammare livsföring och plockar i mig massor av grönsaker och kanske mer bär än frukt. Långsamma kolhydrater favoriseras, sockret minimeras, men jag kan inte vara helt utan ost. Dessutom har jag ordet LAGOM med i ekvationen. Jag vill inte vara en jobbig gäst och tar nog en kakbit om det bjuds. Kött kan man äta 200-300g i veckan och jag har infört kött på söndagen och vid speciella tillfällen. Däremot är fisk jättebra, speciellt lax och det tackar jag för.

Det finns vissa livsmedel som är super när man vill motarbeta cancer. Tre koppar grönt te per dag är optimalt, kryddor som gurkmeja, ingefära och kanel, olivolja, broccoli, blåbär och hallon med mera är toppen för att få våra celler att motarbeta och ta kål på cancercellerna.

Tanken är att vi själva ska kunna skapa en sådan "jordmån" i vår kropp att inte cancercellerna kan utvecklas till tumörer. Problemet är förstås att ingen vill finansiera forskning som inte ger inkomster åt läkemedelsindustrin. Man kan inte få patent på mat!




Servan-Schreiber, David: Anticancer. Ett nytt sätt att leva (svenska utgåvan tryckt 2012)
D'Adamo, Peter, J: Cancer. Fight It with the Blood Type Diet  (2004)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar