måndag 13 januari 2014

Allt har sin tid

Klockan är ännu inte tio på förmiddagen och jag känner mig redan nöjd med dagen. Efter en lätt frukost och en kopp grönt te och en kopp te på sprängticka, Monicas wienerbrödssmakande bullar i ugnen och en plåt färdiggräddad har dagen börjat med plusförtecken. Enda minuset är att de smördrypande bullarna (som maken ska ha med sig till jobbet i morgon) lyckades åstadkomma en lätt översvämning från muffinsplåten. Jag tycker annars om muffinsplåtar som formar örfilarna jämna och runda, men jag tycker inte om att det saknas en kant på plåten som hindrar det goda att rinna över.

Monicas bullar är annars supergoda med massor av smör och fördelen är också att det går snabbt för de behöver inte alls jäsa. Receptet?

Monicas bullar

300 g smör
3 dl mjölk (jag använder vatten)
100 g jäst
4 små ägg (jag satte 3 normalstora)
½ tsk salt
4 msk socker
drygt 12 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
4 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker

Gör en normal bulldeg och kavla genast ut till två rektanglar, bred på fyllning och rulla ihop.  Skär i lämpliga bitar och sätt i formar. Grädda 8-10 min i 250 grader.

Det blev drygt 30 st för mig, en smutsig ugn och dimma i köket. Men bullarna är som sagt delikata.

låt snålvattnet rinna ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar