lördag 25 januari 2014

Skämma bort?

Visst skämmer vi bort våra barn. Jag kommer ihåg leksaksmängderna som barnen hade runt omkring sig under uppväxttiden. Men ändå dras munnen till ett leende när jag åker förbi en viss sten intill vägen till sommarstugan. På stenen finns en sträng med mossa som jag minns att barnen planterade där under sin lek då vi plockade bär. Det är ett fint minne och ett mycket naturligt sådant.

Idag är den bortflyttade sonen i antågande och naturligtvis vill jag uppmärksamma honom genom att baka nåt av hans favoriter. Det blev hallongrottor (kanske det enda stället där han tycker om hallon!) enligt hemligt recept.



På samma gång passade jag på att tillaga scones åt mig. Jag blev inspirerad av ett recept i Kuriren, men bytte ut vetemjölet mot spelt och jästbrödsmjöl. Lite hälsosammare hoppas jag. Det tipsades också om att man kunde tillsätta bär eller chokladbitar. Jag hade egna buskblåbär och tranbär i kylen så in i degen med dem. Naturligtvis glömde jag att ruta in kakorna och nagga dem, men de blev OK i alla fall. Jag har testat en åttondels kaka för de ska ju ätas varma, men jag hoppas de smakar gott till eftermiddagskaffet också då de andra sveper i sig hallongrottor. Nästa gång duttar jag ner lite mörk choklad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar