fredag 30 januari 2015

Vackert VR!

Tidig väckning igen och iväg till tågstationen. Jag tackar mitt förutseende att packa ner lite frukostyoghurt i väskan ...

Eftersom jag är en person som sällan tar risker var jag framme vid stationen 25 minuter före tågets avgång. Det kunde vara halt, en långtradare kunde ha kört i diket, jag kanske måste leta parkering ...

Informationstavlan gav budskapet att mitt tåg var en halv timme försenat, vilket betydde att det inte startat ännu. Som tur var hade jag och min medresenärer tillgång till ett varmt väntrum och jag hade min frukost ...

Med jämna mellanrum basunerades information ut på svenska, finska och engelska om tågets avgång. Var tredje gång plussade man till sju minuter! Positivt var att vi började prata med varann och jag undrar nu om det pensionerade paret hann i tid till fruns kusins begravning i Karis, hann flickorna till sina sånglektioner i Åbo då de i stället för att vänta tog bilen till Seinäjoki?

Till sist aviserades en avgångstid som var en timme och 10 minuter senare än den planerade. Förbindelsetåget från Seinäjoki hade åkt och ifall Pendolinotåget inte behagade vänta på mig betydde det att jag inte skulle hinna till Äldre institutet i Böle till mötet klockan ett!

Men det gick vägen och orsaken till förseningen kunde härledas ur nattågens strul på grund av elstörningar och andra tekniska problem och mitt tåg skulle hanteras av just en lokförare från nattåget. Fanns det ingen annan förare?

Nå, slutet gott, allting gott. Jag hann äta asiatisk lunch med en annan dansant mötesdeltagare, sitta på möte, dricka ett glas rött i väntan på hemfärden och prata glatt om seniordansangelägenheter och nu hoppas jag att tåget tar mig hem så jag hinner se På spåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar