onsdag 14 januari 2015

För n:te gången

Håller ni koll på Kronjuvelens misslyckanden (bra att kunna gömma sig bakom annat namn)?

Än en gång ska jag relatera en händelse enkom för att ni ska få känna er så mycket duktigare. Det vill jag så gärna bjuda på.

Det händer sig idag att en mycket närstående fyller ojämna år. Som bruk är (ifall det är vardag) ska det bjudas på nåt smått åt kollegerna. Ibland har barnen fått ställa upp med mockarutor (som jag vägrar bjuda på), men nu är ingen annan än moi hemma.

Kan hen inte köpa nåt? Jovisst, men jag tycker det ska vara hembakt om möjligt.

I lördags satte jag igång med provbakning. Det skulle bli rulltårta med fyllning av åtminstone Philadelphiaost som jag hade införskaffat till julen i stora mängder utifall att jag fick behov av att baka nåt smarrigt i antingen salt- eller sötväg.

För att göra det lite mera hälsosamt tog jag receptet med rågmjöl i stället för vetemjöl. Nu råkar det sig på det viset att jag inte riktigt vet vad som finns i min gröna Muminplåtburk. Jag har noggrant klippt ut etikett från mjölpåsen där det står att det är ekologiskt och datum och allt.

Utom vad det är för mjöl!

Jag har kollat lite i affären och kommit fram till att det kan vara rågmjöl, så jag använder det som det. Åtminstone är det inte vetemjöl.

Nåja, provbakningen blev inte en fullträff. Jag råkade sätta in plåten på fel ställe i ugnen och tårtan blev lite bränd, men ätbar. Fyllning gjorde jag då av ost, smör, florsocker, lite pressad apelsinsaft samt det som blir kvar av apelsinen på pressen. Tyvärr blev blandningen för lös av saften och det hjälpte inte så mycket att jag stjälpte i mer socker. Formen på rulltårtan blev alltså oval, men fortfarande helt ätlig.

Igår körde jag en annan version. Stommen blev densamma och jag utelämnade den brända delen av proceduren. So far so good!

Fyllningen fick jag i rätt konsistens av ost, smör, florsocker och som smak duttade jag i romessens och mörk choklad i bitar.

Till hopsättandet då! Oops! Nu hade tårtan fastnat i papperet och stora bitar av "skalet" satt fast när jag rullade.

Plan A: Vispad grädde runtomkring. Nej, har ingen lämplig ask att placera tårtan i och blir svårtransporterad på cykel

Plan B:  Kavlad marsipan runtomkring. Jo, fanns faktiskt i skåpet, men bäst före-datumet hade förflutit. Satsade i alla fall, värmde lite i mikron och kramade och knådade och kavlade, men nej, det åkte i soppåsen.

Plan C:  Smält choklad runtomkring:  Tyvärr fanns det för lite kvar av den mörka varianten. Fanns 100 g vitchoklad men med citronsmak. Ville inte blanda in fler smaker.

Plan D:  Struntade i allt och övergav mitt renommé som mästerkonditor och skrapade i stället försiktigt bort resten av "skalet", rullade in i silverpapper, in i kylen och färdig för leverans.

Ska bli spännande att höra om rulltårtan gick att få ner med kaffe. Men jag tröstar mig med att det säkert var bättre än ingenting.


2 kommentarer:

  1. En lite sämre tårta är alltid bättre än ingen tårta alls på en arbetsplats kaffebord :-)Gratta födelsedagsbarnet till de ojämna åren!

    SvaraRadera
  2. Det var lite så jag kalkylerade.
    Ska framföra hälsningarna i ett senare skede. Vi firar med möten på var sitt håll.

    SvaraRadera