söndag 25 januari 2015

Skidfest

Staden Kannus hade kallat till skidfest för andra gången i år och den här gången lyckades det. Termometern visade på 0 grader (mer än tjugo grader varmare än trettondagen) och stafetten mellan grannkommunerna kunde genomföras under fina omständigheter.

48 lag var anmälda och min egen hemkommun hade fyra lag med i elden (!)

De senaste åren har Nykarleby avgått med segern, men hotades i år på allvar av Kronoby. Man lyckades inte skuffa ner "den lyckliga staden" från tronen, men nästa år då Kronoby är värd för landskapsstafetten då ni ...

Egentligen är inte vinnarna det viktigaste med själva stafetten utan mångfalden av de som ställer upp. Nivån är varierande - allt från landslagsskidåkare till söndagsmotionärer. I år hade en del åkare valt att ställa upp med fristilsskidor på de klassiska sträckorna, vilket innebar stakning genom hela loppet, men visst såg det ut att löna sig - om man orkade...

Själv fick jag en nostalgitripp till mina unga tonår då jag tog postbussen till Terjärv för att beskåda evenemanget som var förlagt till Heimsjöns isar. Jag måste erkänna att syftet med resan var mer att kolla in de manliga unga skidåkarna än själva tävlingen ...

Nu är läget annorlunda.



en liten del av en ganska stor publik

Kronobys ankare Eric på väg mot mål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar