torsdag 22 januari 2015

I enkelhetens namn

Häromdagen stod jag vid spisen som vanligt och filosoferade. Jag funderade lite över mig själv och mina egenskaper och fastnade för ordet 'enkel'.

Nu vill jag inte understryka att jag är väldigt enkel och enfaldig. Vem vill nu stoltsera med sådana epitet?

Nej, jag tänkte på att jag vill göra saker på ett enkelt sätt. Jag vill vara kort och klar i tankar, ord och gärningar. Jag har väldigt svårt att få ihop långa, svamlande texter, för att inte tala om skoluppsatser. Det jag vill ha sagt vill jag använda några korta meningar för.

Jag föredrar också enkla, men effektiva arbetsmetoder. Maträtterna jag tillagar ska vara enkla, men helst goda.

Sen kan enkelt och lätt också kombineras ihop med mitt anlag för lättja, antar jag. Varför göra något jobbigt när man kan göra det lätt för sig?

Mitt motto kanske är att inte krångla till sånt som kan göras på ett enklare sätt.

PS 1: Jag lider av bildtorka för tillfället. Därför saknar en del inlägg illustration eller så kör jag med samma bild en gång till. Men vem kommer ihåg?

PS 2:  Jag fick en kommentar på ett gammalt blogginlägg: Det var annorlunda förr. Om du anonyma läser detta var snäll och ta kontakt via min e-postadress: lianeroseiren@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar