söndag 4 januari 2015

Tankar och funderingar

Jag står här och försöker självrannsaka mig, fundera ut vad jag lärt mig de senaste åren och framför allt vilka förbättringar jag borde göra för att bli en bättre människa. Se där finns åtskilligt att filosofera över - mer än ni vill läsa.

Till mina positiva sidor hör att jag är oerhört intresserad av, nyfiken på och förtjust i människor. De må vara bekanta eller obekanta, unga eller gamla - alla fångar mitt intresse och jag försöker komma underfund med vad som får dem att ticka.

Så här långt är det väl okej, men jag har en stor sak att lära mig och det är att inte ta för mycket plats. I främmande sammanhang är jag den väluppfostrade lyssnaren, men i mer familjära miljöer vill jag ofta framhäva sånt jag har gjort, upplevt och har en åsikt om. Där borde jag absolut lära mig att lyfta fram andra och tona ner mig själv.

Jag var en gång på en utbildning där vi hade en fantastisk handledare som gav mig en aha-upplevelse om hur man borde fungera som gruppledare, men det är långt dit. Jag tänkte inte så mycket på vad hon sa utan hur hon fick i gång oss och höll sig själv i bakgrunden utan att komma med lösningar. I stället ställde hon de rätta frågorna för att få oss att inse ett och annat. En superhärlig människa som jag faktiskt kunde knyta an till.

Jag är inte mycket för nyårslöften, men jag ska försöka bättra mig i det hänseende att jag inte pratar för andra utan i stället backar upp, stöder och uppmuntrar då det behövs. Jag ska ännu mer gå in för att man kan hitta något positivt i alla sammanhang bara man letar tillräckligt djupt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar