tisdag 6 januari 2015

Onödigt arbete

Visst är det uppiggande att läsa om andras tillkortakommanden? Det är därför jag så ofta bjuder på sådana.

Den här gången gäller det mina handarbeten. Det känns kreativt och roligt att jobba med händerna. Jag har nästan alltid handarbetat - ofta i perioder. Det var populärt att sy mjukiskläder då barnen var små. Sen hade jag en broderiperiod. Nu är det mest stickning och virkning som gäller -  sånt man kan syssla med och samtidigt följa med program på TV.

Tyvärr är jag sällan nöjd med mina alster. Vissa går att rätta till, såsom sjalen som blev en väst, som blev för stor, men kanske kan användas bara jag flyttar på några knappar. Eller den virkade västen som jag inte trivdes i utan bytte till en pinnstol.

Ofta blir plaggen antingen för stora eller för små. En sommarklänning är på gång som behöver få lite extra mönster i sidorna för att jag ska rymmas in i den.

Nu senast (om jag bortser från julklappssockorna och halsduken) har jag fördrivit tiden med att sticka en kjol. Jag hade stickat upp allt garn då jag på allvar började fundera på att jag eventuellt missuppfattat mönstret. Kjolen liknade inte riktigt bilden. Jag läste och läste mönstret på nytt och kom till att jag helt klart hade fått minskningarna om bakfoten.

Igår kväll rev jag upp hela härligheten och nu har jag börjat om från början. En månads arbete har gått i spillo, men vad gör det, jag har nästa månad räddad! Och det är långt till sommaren då jag vill bära min gröna sköna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar