fredag 16 augusti 2013

Testpaj


 I våras stötte jag på ett intressant recept (ur Kuriren) med ingredienser som salta nötter, råsocker och mörk choklad. Jag inhandlade ett halvt kilo saltade jordnötter för att ha till hands då andan föll på för att testa receptet. Tillfällen fanns men jag kom aldrig till skott och plötsligt var nötterna nästan uppätna av andra ovetande i familjen.

Igår var det plötsligt rätt och en testperson var inbjuden. Det visade sig att råsocker fanns bara i bitform i mitt skafferi, men jag hade indiansocker och det är säkert ännu bättre. Det kändes riktigt hälsosamt att smälta 250 g 70-procentig mörk choklad. Vetemjölet hade reducerats till 35 g och grädde och smör är väl aldrig fel? Nötter innehåller hälsosammare fett så det måste ha varit en riktig hälsobomb eller . . . ? Dekorationen bestod av bär och jag jobbade enligt mottot "man tager vad man haver" och sprang ut i regnet och samlade in röda och vita krusbär och några blåbär från buskarna.

Testpersonen gav tummen upp och tycker man om godis av typen Snickers är pajen helt rätt. Visst skulle den bli ännu godare med ohälsosammare choklad som Fazers röda.

Jag tänker att ni inte vill ha receptet men bild ska ni få ändå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar