måndag 19 augusti 2013

Å de' va' Mumin . . .

En artikel i dagens ÖT inspirerade mig till detta blogginlägg. Jag hade ett foto av mig och just den samma muminmamman som fanns i artikeln i mina gömmor och nu var läge att plocka fram det. Vår familj åt nämligen morsdagslunch i Allegro, Jakobstad, och på rundvandringen träffade jag på en kär vän.

När jag studerade litteraturvetenskap hade vi en uppgift där vi skulle analysera berättartekniken i Tove Janssons Pappan och havet. Jag fokuserade på Lilla My och hon har sen fått hänga på mina nattlinnen. Mina Muminmuggar och skålar har ni tidigare sett.

Muminböckerna läste jag först som vuxen och fick säkert en annan dimension än om jag plöjt igenom dem tidigare. Hon är faktiskt mångfacetterad, Tove Jansson, och inte alltid så lättillgänglig, men det är det som är utmaningen - att hitta nya infallsvinklar och läsa om och om igen.

Och Muminfigurerna måste man ju bara älska!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar