onsdag 7 augusti 2013

Saftigt värre

Vår bärskörd tar oss på sängen i år då allt blir färdigt tidigare än vanligt. Plötsligt var de vita vinbären mer än mogna och vi hann till och med få lite röda vinbär också fastän trastarna kalasade på det mesta. I bara farten fortsatte jag med svarta vinbär.

Jag kör med det enkla receptet och gör råsaft på bären. Superenkelt! Utan tillsatser eftersom jag fryser in saften. Ifall nån vill ha receptet så ger jag det.



Kerstins råsaft på röda vinbär

3 l bär (stöts sönder)
2 citroner (tvättas och skärs i tunna skivor)
2 l kokande vatten (hälls över)

Låt stå över natten. Sila och rör i 1 kg socker (alltför mycket i min smak, börja med ett halvt kilo och smaka dig fram). Häll på flaskor och frys.

Om man inte tycker om citron ska man inte satsa på det här receptet, men det blir en läskande dryck som välutspädd kan användas också som matdryck.




Jag har i år första gången testat på vita och svarta vinbär, kanske blir det hallon ännu. Det är nämligen lättjan som gör att jag inte vill plocka fram saftmajan. Jag hatar stora kastruller och bärmassa som ska släpas ut. Råsaft är enkelt. Det är bara silandet som tar lite tid för jag grovsilar först och tar sen en finmaskig sil för att få bort det mindre skräpet.

Skål!




2 kommentarer:

  1. Jag kör med varianten att ta bären med till svärmor och hennes maja. Då slipper jag saftklottet hemma. Jag har hittills kommit hem med 8 liter röda-vitavinbärshallonsaft och 6 liter svartvinbärssaft :-)

    SvaraRadera
  2. Tummen upp för det. Visst saknar jag både mor och svärmor allt emellanåt.

    Nu har du saft så det räcker till de söta barnbarnen hoppas jag.

    SvaraRadera