lördag 24 augusti 2013

Marknad

Så var det igen dags för Juthbacka marknad som lär locka 30 000 besökare på två dagar. Där hittar man nästan allt från nålar till bilar. Det har blivit en tradition att endera dagen vandra igenom området och titta på utbudet och byta några ord med bekanta. I år fäste jag mig vid att andelen finskspråkiga besökare var stort och det gläder mig att marknaden förenar oss här på kustremsan.

Det som lockade mig att öppna plånboken var en kattflaska i ofärgat glas som ännu inte fanns i min samling.

När sönerna flyttat till studieorter har jag också passat på att förnya mina hushållssaker. En gång var det kaffebryggaren, en annan gång var det dammsugaren. Nu slog jag till på stort och köpte en pastaslev i metall för en euro och den yngste får överta min gamla i det förhatliga ämnet plast!

Vidare sökte vi böcker av Ulf Lundell och hittade en som inte fanns i makens samling. Dessutom kom jag på två saker jag ska börja ta med mig ett exemplar varje år, en dassbok och en Myrna-assiett. Det är roligare då man har något speciellt man letar efter och jag har bara sex assietter mot elva tolv koppar i servisen jag ärvt efter mamma.

Av en terjärvförsäljare inhandlade vi en skylt som gör sig utmärkt på sommastugan. Där har vi lugn och ro och jag tycker jag fick till det i dubbel bemärkelse då jag placerade den i närheten av utedasset.

Den lilla kannan passar in i ingenjörens samling, men jag var inte riktigt säker på om han ägde en från förr. Ett sms gav svar på den frågan, men att sen hitta tillbaka till ståndet där jag sett den ... Vi var på väg hem då vi tog en sväng till ett bord, inte det rätta, men där fanns en likadan kanna. Snacka om tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar