tisdag 13 augusti 2013

Bären bär mig framåt i livet


Jag måste säga att jag trivs med mina morgonminiprojekt. Det får mig att känna att jag åtminstone får något uträttat och det är roligt att fundera ut vilket uppdrag jag ska ta mig an, nästan som att fundera ut ett blogginlägg.

I morse var jobbet att söka upp alla svartvinbärsbuskar och länsa dem på bär. Det här är nästan ett detektivarbete för i hushållet bor en optimist som ivrigt planterar bärbuskar på de mest förvånansvärda ställen. Utan vidare skötsel är tanken att de ska producera skörd. Sen har vi en annan i familjen som är mer intresserad av det estetiska med blommor och blader och nog förevisar optimisten var det finns små bärbuskbabies som fåglarna hjälpt till med att föda och som sen kan transplanteras ut i naturen. Esteten har i stället krävt några inhandlade bärbuskar på skilt ställe för att få garanterad skörd.

Nu sökte jag då med ljus och lykta alla buskar i periferin som kunde bjuda på några svarta vinbär och jag måste medge att såna hittades, men majoriteten av bären hittade jag nog på det välkända stället.

Jag har blivit beskylld för att ha snäva vyer. En försökte med att min värld sträcker sig mellan hemmet och matbutiken, medan en annan tyckte att kvinnans värld slutar på kökstrappan. En och var må ha sin åsikt och utgående från de senaste blogginläggen har hem och trädgård stått i fokus, men jag kan lova att i tankarna rör jag mig mellan bärplockning och världsekonomin och det är väl inte så smalt? Tankarna spinner vidare på det som framkommit i morgonens nyheter och jag måste säga att jag är mycket pessimistisk då det gäller hela marknadsekonomin, men det tar vi en annan gång. Jag har ju bär!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar