fredag 23 augusti 2013

Näthandel

Oj, vad jag gillar webben då man är i spadet. Jag hade börjat virka en kofta och hunnit tillverka allt utom de delar som skulle bestå av bottenfärgen. Jag försöker handla lokalt så mycket som möjligt och mera garn var beställt och jag väntade ivrigt på att få fortsätta.

Men så kommer budet att man i Norge behagat sluta med just den färgen som jag skulle ha. Katastrof!

Det fanns en plan B: att jag byter bottenfärg och river upp det jag virkat på ärmarna, men helst inte. Jag kollade med grannstäderna och fyra nystan hittades i söder. I norr fick jag tipset att googla på garnfabrik+sort+nummer. Jag sände på kvällen iväg ett par mejl till finska firmor och frågade om de har 10 st nystan i sitt lager och nästa förmiddag hade jag svar och napp. Jag beställde snabbt mitt garn och idag ska jag hämta mina nystan från grannstaden.

Nu kan det bli problem med färgningen eftersom garnen knappast är från samma parti, men det löser vi sen. Jag tror inte jag behöver alla fjorton nystan så jag får väl trolla lite.

Det riktigt kliar i fingrarna att få fortsätta handarbeta. Och visst är näthandeln en räddare i nöden.



2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt. I veckan skulle jag handla presenter till tvillingarna som fyller år på måndag. Pojkarna hade sett ut från Legokalendern vad de önskade sig, men de sakerna gick inte att fås på orten. Vad gör man, googlar och vips dyker Prisma näthandel upp med just de grejer vi är ute efter och till förmånligare pris än i katalogen. Men skulle vi hinna få paketen i tid? Beställningen görs på onsdag kväll, torsdag meddelas att paketet är på väg och på fredag får jag meddelande att paketet finns att hämta från infon på Prisma i Vasa. Perfekt vi var ju på väg mot Nykarleby och kunde vika in efter paketet. Idag har vi varit på kalas och pojkarna fick sina högt efterlängtade Legon :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt när saker fungerar och snabbt.

      I mitt fall var faktiskt näthandeln aningen dyrare, men bara bra, så lockas jag att handla lokalt i fortsättningen också.

      Radera