måndag 5 augusti 2013

Svart i blomstervärlden


Nej, det finns ingen svart färg sa min lärare i teckning i högstadiet och jag anammade de orden. Ser man riktigt noggrant på allt som är svart så ser man en skiftning i blått, brunt, grått, lila för egentligen är svart en sammanblandning av alla färger.

När det gäller blommor kommer man aldrig riktigt nära det som vi anser är svart. Visst finns det svarta rosor och, som jag skaffade frön till i höstas, svart vallmo, men i solens sken är de ganska bruna eller plommonfärgade.




Som bäst håller mina vallmon på och blommar, men blomningstiden är kort tyvärr. Jag roade mig med att ta in några och sätta i min O-vas och visst är det stiligt mot det ljusgröna. Det gäller att beundra flitigt för om nån dag har jag alla blombladen på bordet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar