torsdag 12 juni 2014

Soppa på spik

Nej, så illa ställt är det inte, men jag måste säga att jag blivit oerhört förtjust i soppa sen jag blev mer vegetarisk av mig. Förr tänkte jag köttsoppa, fisksoppa, hönssoppa, soppa på malet kött och ärtsoppa. Nu tillreder och äter jag en mängd andra soppor baserade på grönsaker och rotfrukter.

Jag har en förkärlek för sparris och plockar nästan omedvetet med mig ett knippe när jag ser stjälkarna dyka upp i grönsaksdisken. Jag är dålig på att tillaga sparris, men sparrissoppa har jag kokat med gott resultat. Jag ägde en gång en sparrisplanta, men den var ett så dåligt sista exemplar då jag köpte den och den försvann fort i trädgården. Om jag hittar nån planta i år ska jag försöka igen. Jag vet att den kräver god, djup mylla vilket inte finns automatiskt på min gårdsplan.

Förutom sparrissoppa har jag kokat broccolisoppa, löksoppa, linssoppa, svampsoppa, morotssoppa, blomkålssoppa, spenatsoppa och kanske nån mer sort. Variationen tycks vara lika stor som antalet olika grönsaker. Så kom inte och säg att det är svårt att hitta på vad man ska koka till lunchen. Tillaga en soppa, vetja, och det blir över att slussa in i frysen för lata dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar