onsdag 4 juni 2014

Osta suomalaista!

Köp inhemskt! Kommer ni ihåg de slagorden från anno dazumal?

Jag tror vi borde ha en ny landsomfattande kampanj igen. Gå runt i din matvarubutik och se över urvalet. Jo, jag vet att man alltid klagar på att det saknas vissa saker i sortimentet. Men behöver vi femtioelva sorter av ketchup, yoghurt och så vidare?

Det går inte vidare bra för Finland. Företag köps upp och tillverkningen flyttas utomlands till länder med billigare arbetskraft.

Vad kan lilla jag göra? Jo, jag kan välja att köpa inhemskt så mycket som det går. Naturligtvis måste man få göra undantag om man hittat ett favoritlivsmedel från annat land, men i största allmänhet kan man nog välja den inhemska produkten fastän priset är några cent dyrare.

Det är så populärt att prata om lokalproducerat, men försök tänka hela Finland också ibland.

När det gäller kläder är det svårt att få tag på inhemsk tillverkning, men kanske man kunde välja kvalitet framför kvantitet och hitta sin egen stil i stället för att följa minsta lilla modetrend. Fundera över vem som äger kedjan du handlar i. De anställda betalar skatt till orten, men samfundsskatten försvinner oftast utomlands.

Tänk efter - före!

Hade ingen svan i närheten. En blåvit ros får illustrera Finland.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min egen kommentar.
      Jag har bara tvingats radera en "elak" kommentar och ett par som gjort reklam för något och dimpat ner från nowhere.

      Radera