söndag 22 juni 2014

Naturfenomen och fenor

Det lär ha varit den kallaste midsommaren på trettio år. Jag är visserligen äldre än 30, men jag har noll koll på temperaturer och olika år. Men kyligt var det, det kan jag hålla med om. Förvisso satt vi ute i solen ganska länge på midsommaraftonen, men utan solsken var värmen inte överväldigande.

Bland det sista jag gjorde innan vi tog spåret hemåt igen var att bistå fiskaren med rensverktyg och fotografering. En präktig gädda var resultatet efter några kast. Den har haft sitt revir utanför sommarstugan. Nu får en annan gädda flytta in för den här delades i bitar och ska så småningom få bli stekt och bäddad i grädde. Först får gäddbitarna vila en tid i frysen för i morgon blir det två möten från förmiddagen och veckan fortsätter med ett möte per dag. Sen blir det hoppeligen semester från det politiska livet.

Fjällad och fin

Här ser ni lite proportioner (en normal karahand)

2 kommentarer:

  1. Har du försökt laga gäddfärs? Garanterat gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men min faster brukar. Det ska visst vara lite småfisk också. Tyvärr äger jag ingen maskin som klarar av att finfördela fisken. Men jag tror dig - att det är gott!

      Radera