lördag 14 juni 2014

Att vakna sent

Här gick jag hela fredagen och bara gjorde det nödvändigaste och så plötsligt halv nio på kvällen får jag en otrolig inspiration att gå ut i trädgården och rensa. Eftersom en sådan här passionerad städiver sällan drabbar mig måste jag bara agera direkt - alltså bums ut!

Vädret var det bästa, det vill säga kallt och blåsigt. Farbror Nordanvinden hade pustat ordentligt från halva dagen och förstod inte att det var dags att börja ta det lugnare. Men för mig var det egentligen toppen - inga myggor. Iklädd vadderad jacka och långärmad jumper innanför var det precis lagom en kväll i mitten av juni!?!

Jag vill då bara säga att visst är det bekvämt med planteringslådor i lämplig höjd att man sitter på kanten och njutande rycker upp de små ogräsen. När nyttoväxterna var avklarade dök jag ner i sluttningsrabatten som fått växa nästan fritt i två år. Jag riktigt gladde mig åt brännässlorna - tecken på god jord - och ryckte frimodigt upp dem tillsammans med icke önskvärda, frösådda toppklockor och timotej.

Så duktig jag kände mig då jag sen kom in och bänkade mig framför VM i fotboll och såg holländarna tvåla till mästarna från Spanien. Samtidigt förfärdigade jag min stickade sommarjumper och fortsatte virka på min  illgröna klänning som kanske inte blir färdig den här säsongen . . .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar