onsdag 18 juni 2014

Aldrig utan min morgontidning

Idag som så många gånger förr serverar lokaltidningen mig svaret på små filosofiska funderingar.

Det hände sig igår då vi körde till sommarstugan att chauffören upptäckte "regnbågen". Nå, int' e de nån regnbåge, tyckte jag, den är rund åt fel håll. Visst var den svagt pastellfärgad men när träden inte längre skymde den såg den ut som en stor ring. Solen tänkte jag inte på, den var antagligen bakom molnen.

Inte tänkte jag mer på det utan vattnade, planterade och fixade lite utomhus vid stugan.

Vid frukostbordet läser jag då att jag sett ett halofenomen. Intressant!
 
Fakta:
halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen. Fenomenet skapas av ljusets brytning och/eller reflexion i iskristaller, vilka utgör beståndsdelar av ismoln och isdimmor.    (citerat ur Nationalencyklopedin www.ne.se/halofenomen)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar