onsdag 11 juni 2014

Skönheten och odjuret

I en liten rabatt byggd upp av torvblock (eftersom min odlingsmark inte tillåter mycket grävning på grund av sten och sten och sten) blommar nu rhododendronbuskarna mer praktfullt än någonsin.

Skönheten ...

... och odjuret (grannens foto)

Bland de första plantor jag köpte då jag började anlägga min trädgård i slutet av 80-talet var en rhododendron. Den plantan är ännu vid liv, men har fått flytta på sig ett antal gånger.

Den trivdes inte riktigt bra på sin första plats eller så var vintrarna lite jobbiga för den. I ett skede hyste jag inget förbarmande utan slängde den i skogen i en grop mellan några stenar och gav lite jord åt den. Där fick den vara i fred några år. Sen plötsligt märkte jag att den blommade och beslöt ge den en plats i skymundan bakom komposten.

Min förstfödda som snart ska öppna sina knoppar
Det har gett upphov till en dröm om en liten rhododendronsluttning på norrsidan. Jag har redan grävt en grop för årets inköp. Det gäller bara att bestämma mig för vilken sort jag ska skaffa.

Inhemsk variant på sluttningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar