tisdag 3 september 2013

Vi och De



Den senaste tiden har jag i många sammanhang stött på saker som fått mig att reflektera i mitt stilla sinne. Det är motpolerna vi och de.

Det kan upplevas på olika plan. Kanske är det fråga om vi i vår familj och grannarna. Eller i större cirklar, Finland och övriga Europa. Lite märkligt tycker jag det är då man så snabbt går till försvar inom politiken. Det är staten och kommunerna. Men hallå, vi är en del av staten.

Inom lokalpolitiken har jag uppmärksammats på försvarsställningarna inom social- och hälsovården gentemot stadsstyrelsen. Men hallå igen, det är samma stad och samma invånare.

Vi borde kunna diskutera oss fram till vettiga lösningar och inte genast sätta oss på bakhasorna och inta försvarsposition. Vi befinner oss i ekonomiskt trångmål både på lokalnivå och på statsnivå. Men hur klarade Finland av sina krigsstadestånd till Sovjet? Är vi mesigare nu? Är vi bortskämda? Saknar vi mod?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar