lördag 21 september 2013

Mitt livs utmaning

Oj, oj, oj, vilken utmaning jag har framför mig. I cirka tio års tid har jag försökt uppfostra övriga familjemedlemmar hur jag vill de ska sortera sin tvätt. Jag har haft fyra stationer: mörk tvätt, vit tvätt, 60 grader och 40 grader kulörtvätt.

Ingen har lärt sig systemet perfekt utan det har skett små lapsusar då och då. Ibland är det förstås hjärnsläpp och man kommer för allt i världen inte ihåg om mor vill tvätta kalsonger i 40 grader eller 60 grader då de dessutom är svarta.

Mina tvättkorgar har varit en brokig samling och för en tid sen fick jag upp ögonen för en tvättkorg i snygg design fastän den är tillverkad i plast. Jovisst skulle det vara snyggt med rostfritt stål eller rotting, men eftersom det ibland skvätter lite vatten i närheten tror jag att de ganska snabbt skulle bli förstörda.

Nå, denna vecka slog jag till. I en affär köpte jag den sista korgen i brunt. Igår hittade jag samma fabrikat men i gråbeige variant och gjorde en tilläggsinvestering. Nu har jag tänkt mig följande: mörk tvätt och kulörtvätt 40 grader i mörka korgen, vit tvätt och 60 grader i ljusa korgen. Låter enkelt, men till och med jag får tänka till då fyra blev till två. Lite mer jobb blir det för mig eftersom det inte är lika lätt att se vilken typ av tvätt som står i tur då jag måste göra en andra sortering innan tvätten slinker ner i maskinen. Men med två personer i hushållet inne i veckan blir det inte så mycket tvätt.

Nu återstår inlärning och hjärntvätt och då är det tur att jag har pedagogisk skolning. Repetition är kunskapens moder. Kanske jag till och med måste satsa på belöning om man sorterar rätt!



2 kommentarer:

  1. Oj det där jobbet tar aldrig slut... Jag har 4 korgar. Tycker systemet är enkelt, men där tycks jag vara ensam... Speciellt en i familjen tycks ha så svårt med korgsystemet, men det har h*n löst enligt följande princip. Tar man av sig kläderna från topp till tå så slinker ett plagg i var korg - då är åtminstone nåt rätt...
    Lycka till med din nya lösning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jo, så länge du har alla barn hemma ska du nog satsa på fyra korgar tycker jag. Kanske det skulle bli ännu mer rätt på tippningen om din avkomma satte alla kläder i en korg ...?

      Radera