fredag 6 september 2013

Vara snäll

Det där med att vara snäll har dykt upp i mina tankar då och då och fick mera djup då jag hörde på en kort intervju med Stefan Einhorn som föreläste i Korsholm denna vecka. Jag har inte läst en enda av hans böcker, bara hört och läst nån artikel om honom. Men han rörde vid de tankar jag umgåtts med och som handlar om godhet och hur vi lever vårt liv.

Jag tror många ibland i livets svåra stunder funderar över vad meningen med vårt liv är. Jag har inget svar, men jag har kommit till den enkla slutsatsen att vi ska försöka leva ett så gott liv som möjligt. Hur vi lyckas kan bara nån annan bedöma men vi ska sträva till goda gärningar och goda tankar - vara snäll. Det innebär inte "dum-snäll" som Einhorn sade utan vi behöver sätta gränser och ha regler, speciellt för våra barn. Det betyder egentligen att vi tänker med ett längre perspektiv och faktiskt gör en välgärning.

Själv upplever jag mig som ganska snäll, men med ett ordentligt klös längst in om jag stöter på orättvisor. Då kan det ta eld i mig. Riktigt snäll är jag förstås om folk gör som jag vill ...


Denna kopp fick jag som liten flicka men guldskriften "Åt en snäll flicka" har nötts bort

1 kommentar:

  1. Sänder dig en varm och snäll kram härifrån andra sidan hästöfjärden. Önskar dig en fin helg. Kram.

    SvaraRadera