torsdag 12 september 2013

System-Fia

Vid det här laget (om ni följt mig på bloggen) borde ni ha klart för er att jag tillhör det loja människosläktet som helst ägnar sig åt njutbara händelser. Men jag har en liten talang! I ett av mina universitetsbetyg står det att jag har "mycket god förmåga att planera". Det är svårt att skryta på sig själv, men den här egenskapen kan jag skriva under att jag besitter.

Det är till exempel alltid jag som står för planeringen av våra resor. Ofta sköter jag dagsplaneringen suveränt. Om vi går till små trivialiteter minns ni kanske hur man placerar in fat och bestick i diskmaskinen. Glasen i mittten, muggarna till vänster. Skedarna längst in, sen knivar och sist gafflar i bestickkorgen. Djupfaten till höger och så vidare. Ni kan förstå att det blir en del jobb för mig då jag ser att nån i familjen gjort bort sig och inte följt given order. Jag plockar om förstås!

För att ibland få bukt med lättjan måste jag hålla mig till mina planer för att få saker uträttade. Nu ingår i stora planen att minska på saker, kläder och annat som samlas. Var sak på sin plats! Det går långsamt eftersom jag har två hus att verka i, men vilken njutning då det sker förändringar. Jag lever länge på den dan då jag äntligen tog itu med mitt duk-, kökshandduks-, ditt-och-dattskåp. Jag stålsatte mig och skjutsade iväg en massa dukar till Röda Korset.

Planera kan jag, men verkställa är lite svårare.


(Kunde inte låta bli att fotografera färgplaneringen i somras)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar