tisdag 23 september 2014

Vad ska jag äta?

Det är ofta som frågan "Vad ska vi äta idag?" dyker upp i våra hem, tror jag. Det är som om det står stilla i hjärnan och alla maträtter är ouppfunna och butiken tom på råvaror.

När det gäller min egen föda brukar jag köra receptet 'kolla kylskåp och skafferi'.

Efter seniordansen idag kom då ögonblicket att "hmm, jag då?"

Maken hade sitt på det torra - stekt lever och potatis med lingonsylt.

En titt i skåpen inbringade lite överblivet ris (basmati-thai), några ekologiska tomater som började se aningen ålderstigna ut, ekologiska kikärter på burk/förpackning. Olja, lök och kryddor och min lunch var bara att fösa ihop till en angenäm röra efter uppvärmning. Enkelt, gott och lagom! Jag fullbordade lunchen med ett stort spelt/fröknäckebröd med en god ost på samt ekohavredryck i glaset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar