tisdag 16 september 2014

Håll takten!

Jag har en djup och innerlig dröm: att få manliga dansare till min seniordansgrupp! När jag började som hjälpledare åt min mentor hade vi faktiskt några män med i ringen, men på 2000-talet har de lyst med sin frånvaro.

Det kan finnas många orsaker till mitt problem. En trolig orsak är att de manliga individerna tror att de måste kunna dansa, men se där bedrog de sig.

Det är naturligtvis en fördel att ha taktsinne, men inom seniordansen kommer man långt med att kunna ta order och göra ungefär så som ledaren säger. En stor bonus är om man kan skilja på vänster och höger, men för det mesta förs man runt i dansens virvlar av mer erfarna dansare.

Egentligen får man aldrig dansa som man vill. Danserna har koreograferats på förhand och man benar ut koreografin utan musik tills man någorlunda kan den och sen är det bara att njuta av musiken och rörelserna.

Nu misstänker jag att det inte finns många förmiddagslediga män som läser min blogg, men om du känner nån som bor på lämpligt avstånd från Kronoby så skicka hit dem. Vi tar väl hand om dem och förlänger livet med både motion och glada skratt.

Yippiee! Det finns en karl i norra Österbotten som dansar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar