tisdag 25 februari 2014

Vad äter jag?


Det är väl ingen intresserad av, men jag bestämmer själv mitt tema, så det så!

Det råder oskrivna regler i min hjärna som kan få undantag om hjärtat så vill. En regel är att det vankas kött en dag i veckan, oftast söndag.

Övriga dagar äter jag grönsaker, grönsaker och grönsaker och bär och bär och lite frukt.

Jag utökar proteinintaget med lite ost, gärna getost, naturell yoghurt, ägg och fisk.

När det gäller sädesslag minimerar jag vetemjölsmängden och väljer gärna fullkorn och spelt och frossar i havre och råg.

Jag försöker ha åtminstone en varm grönsaksrätt och det är himla enkelt att riva ihop lite rotfrukter, blanda med ägg, krydda och steka. Ett recept på lasagne med spenat och fetaost har jag hittat, men ännu inte kommit till skott med. Jag har till och med hittat ekologiska fullkornsplattor.

Surdegsbrödet är på gång i fantasin, fanns ett recept i Kyrkpressen, men ännu har jag bara fått lyckan att smaka bakväninnan på-backens goda bröd.

Soppor är mums och kan med fördel frysas för att plockas fram då tidsbrist råder. Linssoppa, broccolisoppa och löksoppa hör till favoriterna.

Och lite mörk choklad var dag - det tycker hjärnan om!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar