måndag 17 februari 2014

Kritik

 

Kritik uppfattas oftast som något negativt, men man också ge positiv kritik, alltså beröm. Hos mig själv har jag försökt förbättra den egenskapen att jag uttrycker min erkänsla då det är befogat och jag har fått fin respons. Det gäller bara att tänka till lite och komma ihåg. Det är så lätt att genast klaga över det som är negativt.

När jag först mötte den läkare som skulle operera mig märkte jag att hon var en som höjer sig över medelnivån. Efter operationen tänkte jag att jag måste berätta det för henne. Där låg jag och funderade hur jag bäst skulle uttrycka mig på finska och säga det kort och enkelt, men effektivt. Till sist hade jag meningen klar och nu var det bara att framföra den och försöka få e- och ä-ljuden uttalade på rätt ställe.

Jag sa något i den här stilen (min översättning):
Får jag ge lite feedback? Du utstrålar kompetens, empati och sinne för humor!
Hon blev lite rörd och ruskade lite om min fot. Och då fick jag fortsätta som jag tänkt:
Just det där! Den där lilla beröringen! Den betyder mycket, fortsätt med det!

Jag hoppas jag made her day, för det var hon värd (fastän hon glömde sprutreceptet). Ofta saknar man den här direkta, förtroendeingivande kontakten till läkaren för (nu till en av mina fördomar) de som kommer in på läkarutbildningen är oftast högintelligenta, men saknar något när det gäller social kompetens.

Så ta mig på orden! Ös beröm över folk som kommer i er väg, önska kassafröken ett trevligt veckoslut, skänk ett leende åt en främling och ni får tusenfalt tillbaka. Men kom också ihåg att mena det ni säger och "pjasa int".




2 kommentarer:

  1. Läste för en tid sen ett tidningsurklipp på facebook:
    "Kvinna anmälde glad kvinna för ofredande" löd rubriken och fortsatte:
    "Norberg. I torsdags vid 13-tiden promenerade en kvinna vid området vid Norbergs camping. Hon mötte en annan kvinna som var ute och sprang.
    Motionären såg glad ut och hälsade, uppger kvinnan i polisanmälan, men eftersom hon inte kände den andre kände hon sig ofredad och polisanmälde händelsen."
    Että sellaista...
    Tydligen gäller inte "Le och du får ett leende tillbaka" i alla lägen... ;)
    Ha det bra! :)

    SvaraRadera
  2. Nå jåå, di där svenskarna ... bäst vi gör ett undantag i grannlandet :-)

    SvaraRadera