måndag 3 februari 2014

Citat



En orsak till att jag inte haft upp ögonen för Siv Anderssons diktkort är att jag plockar mina uppvaktningsrader från några böcker som jag flitigt bläddrar i. Så pass fiffig är jag också att jag alltid skriver försiktigt med blyertspenna i boken när och vem jag tillägnat citatet för att undvika att jag använder samma åt samma person igen. Jag är förstås noga med att alltid uppge författarnamnet eller noteringen om t.ex italienskt ordspråk.

Några axplock:
  • Världens bästa citat:  Lär känna modern innan du gifter dig med dottern. (Arabiskt ordspråk) 
  • Lilla poesiboken:         
Nöjd levnad                                   
Äta litet, dricka vatten,                            
Roligt sällskap, sömn om natten,                         
Käckt arbeta, lägligt bo,                         
Stillhet någon stund på dagen;                        
Det är lagen,                          
För min hälsa och min ro.                                             
Olof von Dalin (1708-1763)
  • Guldkorn. Ordspråk och andra klokheter:                       En del människor ger sina bekymmer en simlektion i stället för att dränka dem.  (Mark Twain)
  • Björn Ranelid: Jag skänker dig mina vackraste ord:   Det tog miljoner år att få människan på fötter, men endast tio sekunder att tvinga henne till att krypa. 
  • Paulo Coelho: Livet. Utvalda citat:   
 Det är inte svårt att börja ett nytt liv. 
Det räcker att fortsätta 
med samma styrka och energi som tidigare,
 och att göra det bästa av det. 
                                                                            (ur Det femte berget)                                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar