lördag 8 februari 2014

Tryckt eller tryggt?



Jag har funderat lite över små saker och ska försöka dra ihop några av dem. Det som ledde mig in på detta var en kommentar hört på ett möte.

Det skrivs en hel del om oss som kan vara till skada eller påverka oss negativt. Nu tänker jag inte bara på all den goja som sprids över nätet genom alla sociala media utan på något som är ganska konfidentiellt men ändå inte.

I våra medicinska journaler kan det stå just sånt som jag fick ett exempel på, nämligen 'vanha juoppo' (gammal fyllbult). Dessa oövertänkta ord kan i framtiden missgynna personen i sjukdomsbehandlingar.

Om mig har man skrivit 'vähän obeesi nainen'. Inte låter det så farligt eftersom vi inte använder det engelska ordet 'obese' i svenskan så ofta utan vi säger att vi är feta eller tjocka. Men nog tog jag lite illa upp när jag läste sanningen. Jag vill ju vara nätt och normalviktig.

Orden vi levererar är farliga för mellan talare och åhörare/läsare finns en tolkning som inte betyder att budskapet blir det samma som det är tänkt att vara. Vi sårar varandra utan att mena det och vi misstolkar enkla saker. Här gäller samma regel som överallt att det inte finns något svart eller vitt - bara grått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar