fredag 1 november 2013

Tjocka släkten

Från både min egen sida och makens sida har det varit några släktfester där man fått möjlighet att träffa mer avlägsna släktingar. Det har blivit intressanta möten med personer man kanske inte annars skulle ha kommit i kontakt med.

Små pikanta detaljer berikar släkthistorien. På min fars sida som går tillbaka till Öja på 1400-talet finns en skröna om en fransk adelsman som mönstrade av ett skepp här vid kusten och gifte in sig i släkten. Den historien tror jag starkt på för hur ska jag annars förklara min långa och adliga näsa?!

Om man inte själv åstadkommer något i livet kan man yvas över mer namnkunniga släktingar, som att min farfar var storkusin med Leo Törnqvist (omnämns i Wikipedia som statistikens fader i Finland och professor i statistik vid Helsingfors universitet), vilket gör mig till syssling med Linus Torvalds (upphovsman till Linux).

Varen icke förskräckta, jag är lika stolt över alla mina förfäder som brukat torvan här på jorden och försett den österbottniska slättens mänskor med mat. Vi har det faktiskt riktigt bra här och behöver inte vara avundsjuka på våra avlägsna släktingar som spritts över hela världen.

När jag blir stor ska jag forska mer i min släkt, men risken finns att jag aldrig blir så stor ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar