onsdag 13 november 2013

Mormors broderier

Rätta svaret på gårdagens bild är dansfläta och den användes på sittdanskursen i finlandssvenska och finska folkvisor. Dansfläta och halsdukar kan infogas i koreografin och ger lite schwung åt rörelserna. När det är fråga om äldre personer med begynnande muskelstyvhet kan man få en liten extra töjning genom att alla som sitter i ringen håller i flätan och gör rörelserna framåt, bakåt, åt sidorna, uppåt, neråt och så vidare. Man är liksom hela tiden med i leken.

Det jag hittade på vinden i mitt barndomshem var julbonaden som mormor broderat och antagligen också designat själv. Hon var mycket duktig på att rita och konstruera och broderade på alla möjliga tyger.

Jag kunde inte heller låta bli att ta hem rosa dynvar som hon broderat med "videkissor". De ska jag börja använda igen.

Nån gång i framtiden ska jag också bjuda på mina egna broderier för jag hade en period då jag producerade dukar, gardiner, tavlor och det dög minsann inte med vanliga korsstygn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar