tisdag 5 november 2013

Summerad glädje

Mitt i en liten förkylning hittar jag glädje i mina orkidéer igen. Ni har sett dem till lust och leda, men jag anser att jag behöver få en summering av alla fyra nu när blomningen har återkommit till dem alla. Ja, den pyttelilla måste jag nog medge har gett mig glädje ett helt år. Den har faktiskt blommat oavbrutet.

Min skötsel av dem är mycket sporadisk. Var eller varannan vecka plockar jag upp dem på köksbänken och fyller krukan med ljummet vatten medan jag upprepar mantrat "det regnar, det regnar". Jag vill förstås lura dem att de bor i regnskogen. Någon gång då andan faller på (väldigt sällan) blandar jag lite flytande hönsgödsel och skänker orkidéerna en skvätt.

Jag är väldigt tacksam att mina blommande glädjesprutor orkat leva med mig över ett år. Och när de behagar vissna bort köper jag nya ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar