onsdag 20 november 2013

Att bruda sig

Förr i världen skulle alla unga flickor "bruda" sig. Det innebar att man sydde lakan, virkade spetsar, vävde kökshanddukstyg och sydde handdukar. Det är mycket enklare nuförtiden.

I mammas linneskåp hittade jag oanvända lakan och örngott med vackra spetsar. Man hade till och med bemödat sig med att sy fast rött silkespapper under spetsen så den skulle komma till sin rätt. Naturligtvis kunde jag inte avstå från dessa vackra ting som antingen min mamma, mormor eller farmor spenderat en massa tid på att förfärdiga. Men jag kommer att använda dem, åtminstone örngotten. Kanske man kan sy om lakanen till påslakan? Tips, tack!




2 kommentarer:

  1. Du kan göra gardiner av lakanen, blir jättefint. Min bonussonhustru har köpt gamla spetslakan på loppis och sytt köksgardiner.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Kanske det blir att plocka fram symaskinen till våren.

    SvaraRadera