söndag 10 november 2013

Säkert recept

Lille far har väl fått sin tårta ren, men det kommer flera tillfällen ...

Det är kanske inte bara jag som misslyckats nån gång med en kolaglasyr? Jag minns så väl ett av mina söners doptillfällen då jag hade bakat kolamuffins. Jättegoda, men lite stenhård glasyr. Jag tyckte lite synd om kyrkoherden ...

Senare har jag hittat ett enkelt och nästan idiotsäkert recept på en kolaglasyr som kan hällas över tårtan. Man kokar 2 dl grädde, 1½ dl farinsocker i 10 minuter under sakta omrörning medan man läser en tidning. Sen kan man för glansens skull röra ner 1 tsk smör. Blandningen hälls varm över kakan som sen får stå svalt. Jag tog en liten paus innan jag hällde glasyren och det blev helt OK. För att få en snygg tårta spritsar man grädde över kanterna. Denna farsdag var jag lite lat och hade lite bråttom så jag skippade både smöret och gräddskummet på kanterna. Därför har jag bilden från ekonomistens studentfest i stället för årets ostiliserade kolatårta.

Jag måste för övrigt medge att yngste sonen inte var helt smickrande i sina kommentarer om farsdagstårtan. Det var inte gott med plommonpuré som fyllning och inte heller tyckte han om vissa små klumpar av potatismjöl. Jag har en förklaring till detta naturligtvis. Plommonmoset (barnmat) hade bäst-före-datum denna månad, alltså skulle den användas och klumparna berodde på att jag hade för liten skål då jag blandade mjölsorterna, bråttom igen och orkade inte köra alltsammans genom en sil som jag gjorde förr i världen. Men jag tyckte det var gott ändå och far åt gladeligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar