torsdag 28 november 2013

Närteater



Det är så modernt med närproducerat och jag har den senaste veckan satsat på närframförd teater. Jag missade Nedervetil teater men i lördags såg jag Krombi tiaters (jo, vi har ett väldigt spetsigt e i teater så det blir till i) Bröderna Östermans huskors, en hundraårig pjäs omplacerad i lokala förhållanden. Riktigt sevärd och rolig!

Igår halkade jag iväg ännu längre ut i skärgården till Larsmo i sällskap av jakobstadsväninnan och min kusindotter som jag adopterar i kulturella sammanhang. Wasa Teater turnerade med den finska pjäsen Kaos som uruppförs på svenska. Tre kvinnor står i fokus tillsammans med små biroller som gestaltas av samma tre skådespelare. Namnet på pjäsen är mycket betecknande för det var en massa trådar som nystades upp och virades ihop till en välfungerande helhet. Bra rollprestationer och en hel del humor fastän det ändå var mest allvar med i spelet. Det var värt besväret att ta sig ut i det blåsiga vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar