söndag 15 februari 2015

Temlor

Jag har bakat många fastlagsbullar under min livstid, men söker ännu den ultimata bullen. I år kom jag ganska nära och receptet snodde jag ur en Allers veckotidning som jag bläddrade i då jag väntade på att få komma in till min cancerläkare.

Lördag förmiddag testade jag. Jag hade inte skrivit ner riktigt allt så jag fick improvisera lite och värst av allt var att kardemumman var slut i mitt skafferi.

Jag vill att min semla ska vara stor och luftig och jag har tidigare försökt med extra mycket jäst och kommit ganska nära. Detta recept kom ännu närmare. Om nån vill testa så skriver jag ner det som jag utgick ifrån.

Fastlagsbullar

50 g jäst
150 g smör (halvsmält)
5 dl mjölk
2 msk fiberhusk (psyllium)
1 dl kvarg
4 tsk kardemumma
2 ägg
1 dl socker
1 tsk hjorthornssalt 
½ tsk salt
ca 900 g mjöl (eller tills degen är lagom)

ägg till pensling

Värm mjölken, rör i jästen och tillsätt fiberhusken. Låt svälla 10 minuter. Lägg i resten av ingredienserna, knåda och låt jäsa 15-20 minuter. Forma fina bullar och låta dem jäsa i en timme innan de penslas och gräddas i ugn (175 grader) ca 10-12 minuter.

Jag tror det är tillägget av fiberhusk och hjorthornssalt som gör susen. Mängden socker är inte stor så bullarna passar bra att fyllas med godsaker som grädde och sylt/mandelmassa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar