måndag 9 februari 2015

Söndagsnöje

Vi råkade vara på tumanhand hela helgen. En förkylning (inte jag, biter inte så lätt på elaka käringar) och skidskytte och alpina VM höll oss inomhus största delen av tiden.

Mat hittades i frysen och det blev stekta abborrfiléer (jag fick igen testa på att filea/filera men konstaterade att övning krävs mycket, mycket. Hur heter det egentligen? Kollade upp ordet filea som finns i min version av SAOL, däremot inte filera. På nätet hittar man det senare också, men jag väljer att tro mest på vedertagna SAOL, har kanske en föråldrad version, dock) med uppvärmd potatismos och wokade grönsaker.

Hänger ni med? Det blev visst en lite lång parentes, men den skrev jag bara för att retas lite ...

Lunchen smakade gudagott och inspirerad av Elle Mat & Vin 1/15 svarvade vi ihop en Apelsin-Sabayon  som dessert. Vill ni testa så har ni receptet här:


Apelsin-Sabayon 

(4 personer, tid: 10 minuter)


6 äggulor
3 msk socker
1 dl apelsinsaft (från färska apelsiner)

Vispa ihop alla ingredienser i ett vattenbad ovanpå en kastrull med kokande vatten. Vispa kraftigt, det får inte koka, utan bara bli vitt och fluffigt. Servera direkt i portionsglas.

Vi halverade receptet och jag fick ½ dl saft ur en halv stor apelsin. Resten skar jag i bitar och fördelade i skålarna. Nu borde jag hitta på nåt med de tre äggvitorna - inte maränger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar