måndag 3 november 2014

Kryddigt

När det gäller örter och kryddor är jag en trogen optimist. De växer och mår, men blir inte utnyttjade till max. I år fick jag faktiskt skördat lite citrontimjan som jag torkat. Sen gäller det att komma ihåg att använda kryddorna också. Salt och peppar fungerar i alla väder.

Ni har kanske sett min rosmarinplanta på nån bild. Den har fått tillbringa sommaren i kruka och har kanske mist en liten kvist. Jag köpte plantan för att jag tycker den är vacker i färgen och för tankarna till medelhavsländerna. Därför har jag tänkt ta ner den i källaren för vinterförvaring och eventuellt om lyckan står mig bi kan jag plocka fram den i vår igen.

Först tog jag dock och klippte av de längsta kvistarna och ska torka dem ... och kanske använda ...



Egentligen borde man ha en ny krydda varje år som man läser in sig på och använder på alla möjliga sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar