söndag 30 november 2014

Konsertglad

Som det framkommit mellan verserna har jag haft den stora äran att bevista två klassiska konserter denna vecka. Jag fick inbjudan för två personer och tackade glatt ja.

I min ungdom hade jag visioner om att börja gå på dylika konserter, men det har liksom inte blivit av i så stor grad som jag tänkt.

Jag var mäkta imponerad av Ruskfestivalen i Campus Allegro och framför allt Schaumansalens fina akustik. Musikerna var riktiga proffs och jag njöt storligen. Det enda negativa för min del var att vissa av de nyare styckena inte tilltalade mig. Jag vill ha harmoniska tongångar och inte atonalt gnäll. Med andra ord ligger felet hos mig, jag förstår mig inte på moderniteter.

Men jag kunde dock konstatera det gedigna hantverket och konstnärligheten bland de uppträdande. Sättet musikerna hanterade sina instrument på var av högsta klass vare sig de var finländare eller européer.

Lördagskonsertens dirigent var det också en fröjd att iaktta - vilka nyanserade händer och fingrar. Jag kan inte heller låta bli att nämna minspelet hos de agerande - de levde sig verkligen in i sin konst!

Mänskan behöver kultur och konst och skönhetsupplevelser!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar