onsdag 4 december 2013

Två bokstäver

I dagligvaruhandeln i Finland har vi två bokstäver som dominerar, nämligen S och K. Tyvärr! För det är vi konsumenter som får betala och producenterna lida.

Jag har naturligt en dragning till S eftersom "mamm arbeita på handelslagi". Igår besökte jag det stora nyrenoverade S-varuhuset i grannstaden. Jag hade tittat in under sommaren då allt var lite hipp som happ, men nu skulle jag unna mig en långsam vandring genom hela komplexet.

Egentligen kunde jag behöva en ny väska, en modell större som rymmer material i A4 format. Jo, visst fanns det men ingenting som ville bli mitt helt spontant. Jag är en intuitiv person och "känner" ofta när jag hittat rätt och nu fick jag inga vibbar.

Sen kollade jag in eventuell examenspresent åt en nybakad student, men nej, det får bli pengar i stället.

Kanske de har ett par bekväma snygga skor? Neej, det fanns bara vinterstövlar.

En ny tunika som döljer de alltför yppiga formerna vore inte helt fel, men det fanns bara fel färger och dessutom orkade jag inte prova.

Jag är på jakt efter kuddfodral i en speciell färg och ett speciellt mönster, tydligen så speciellt att man ännu inte börjat tillverka tyget.

Nå men mina favorithanddukar då? Fanns det nån färg jag ännu inte hade? Joodå, det fanns förstås mörkblått, men neejdå, det vill jag inte ha, jag hade tänkt mig julrött!

Slutligen kom jag därifrån med helt vardagliga, nödvändiga saker och en billig CD-skiva som jag tänkt använda som jumppamusik. Egentligen var jag ganska nöjd med mig själv.


Ännu nöjdare var jag med det trevliga caféet i samma byggnad där jag inmundigade en croissant med lax och löste tre sudokun.

Till den hyperstora K-motsvarigheten har jag ännu inte hittat - kanske nästa år ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar