fredag 27 december 2013

Rond 3

Konvalescenten (Schjerfbeck)


För exakt en vecka sen (och lagom till jul) fick jag det tråkiga beskedet att jag ska gå rond 3 mot Big C. Jag vann ronderna 1 och 2 och kommer nog att lägga hårt emot i tredje ronden också, men prognoserna blir förstås sämre för varje gång.

Röntgenläkaren såg en skugga nära bröstbenet i mitt hittills friska bröst och tog grovnålsbiopsi. I fredags ringde min onkolog och berättade att provet var elakartat. Det blir antagligen operation, men jag är beredd på att det kan dra ut på tiden med tanke på alla dessa helgdagar.

Jag beslöt att fira en normal jul och inte låta tankarna störas alltför mycket, men förstås är det en hel del som ska bearbetas igen. Jag hade hoppats på att få lite längre tid innan nästa återfall. Men jag är en fighter och har siktet inställt på kamp.

Min kusin, kostdoktorn, lånade ut några böcker och den ena handlar om blodgrupper och kost. Man lär dessutom ha sagt i radion i morse just precis det jag fått veta - att personer med blodgrupp A ska hålla sig till frukt och grönsaker. Nu ska chokladen ätas upp och sen ska jag gå in för en vettigare diet. Jag kan inte avhålla mig från ost, men jag nog försöka optimera grönsaksintaget och minimera det animaliska. Jag minns att jag sa då jag hade bröstcancer första gången att om jag får cancer på nytt ska jag bli vegetarian. Det skedde inte för ett och ett halvt år sen, men nu ska jag bli nästan vegetarian - åtminstone en tid.

Fysiskt mår jag bra, men det harmar mig att jag inte kommer att kunna fullfölja alla mina åtaganden. Mest stör det mig att jag kanske inte kan leda alla grupperna i dans och gymnastik. Men kanske det ordnar sig.

Det enda positiva är allt stöd jag känner från vänner och bekanta och kanske lite det att jag får lockigt hår igen efter läkemedelsbehandlingarna (men det tröstar föga).

Åtminstone börjar jag förstå varför jag fått leva mina "kattdagar". Det är kompensation för att jag måste kämpa med andra tråkiga onödigheter.

Men bloggen lämnar jag inte i första taget och jag kommer inte att fokusera på sjukdomar - bara skriva av mig lite ibland. Jag tror på öppenhet, det hjälper åtminstone mig.


9 kommentarer:

  1. Hittar inga vettiga ord. En jättebamsestyrkeKRAM!!

    SvaraRadera
  2. Detta ville vi inte höra men vad kan man, jag håller dig i mina tankar när jag pratar med honom där uppe. Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för de värmande orden. De ger mig den styrka jag behöver.

    SvaraRadera
  4. Kram Liane! Tänker på dig! <3 H, frissan!

    SvaraRadera
  5. Stor kram till dej! Med din positiva livssyn går det säkert bra. H. Gitta

    SvaraRadera
  6. Tänker på dig och hoppas på det bästa! Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Klart vi klarar det här!! Kram från Ann

    SvaraRadera
  8. Du har sån styrka och vilja.. du klarar det. Men jag tycker jag att du har haft tillräckligt av den förbaskade cancern. Kram från en tordagsjumppare

    SvaraRadera